Debat: Flyselskabet SkyEurope tilbageholder mine penge

Af Jens Vainer Brandenborg,

Adjunkt, Cand. Merc. Int.





Det slovakisk baserede flyselskab SkyEurope med afgange fra København til Prag og Wien har det seneste halve år aflyst en række afgange fra Købehavn til hhv. Prag og Wien, men tilbagebetaler tilsyneladende ikke forudbetalte billetter.



SkyEurope havde indtil oktober 2008 daglige afgange til Prag og Wien samt en rute til Bratislava fra København. I oktober blev ruten til Prag beskåret til kun at blive befløjet 3-5 gange ugentligt. I januar blev ruten til Wien nedlagt. Ruten til Bratislava er ligeledes lukket.



Jeg bestilte i oktober 2008 to returbilletter med SkyEurope til Prag. Få dage efter blev flyet aflyst med tilbud om at genbooke på en anden afgang eller få pengene tilbage.



Jeg valgte at få pengene tilbage og blev informeret om, at dette ville ske inden for 3-4 uger – til trods for at EU Forordning 261/2004 om flypassagerers rettigheder pålægger flyselskaberne at betale penge tilbage for billetten inden syv dage!



Jeg har rykket otte gange for at få pengene tilbage, men kun én gang modtaget et meget venligt svar om, at man beklagede forsinkelsen og, at jeg ville få pengene inden for tre-fire uger.



Eftersom SkyEurope flyver med fly med en kapacitet på ca. 150 passagerer og nu har skåret i alt ca. otte ugentlige afgange fra København formoder jeg, at der må findes et meget stort antal danske kunder i samme situation som undertegnede.



Ved en af mine utallige telefoniske henvendelser til selskabet blev jeg oplyst, at man havde så travlt med at tilbagebetale penge, at man ikke kunne nå at betale til tiden.



For et evt. senere fælles sagsanlæg er man velkommen til at kontakte undertegnede på sag.skyeurope@hotmail.com med oplysning om bookingnummer og tilgodehavendes størrelse.



PS. Efter at SkyEurope er blevet bekendt med at min sag er indbragt til Statens Luftfartsvæsen og dette indlæg i Take Off, er der nu efter otte forgæves skriftlige henvendelser og 10 forgæves telefoniske henvendelser kommet skred i sagen.



SkyEurope oplyser nu, at selskabet ikke har kunnet tilbagebetale beløbet på grund af problemer med en tidligere leverandør af kreditkortløsninger – en forklaring Nordea ikke anser som tilfredsstillende.



Statens Luftfartsvæsen har ligeledes givet mig medhold i, at SkyEurope overtræder EF forordning 261/2004 – der kræver at flybilletter som følge af aflyste fly skal tilbagebetales inden for 7 dage – og bedt SkyEurope betale beløbet tilbage straks.



Jeg håber og venter stadig…




Skrevet af