Forbrugernes hus trækker omstridt undersøgelse tilbage

Undersøgelsen fra Forbrugernes hus postulerede i skarpe vendinger, at en række lavprisflyselskaber har markedsført ”ikke-eksiterende” billetpriser. Og det fik flyselskabernes ledelser op af stolene. Både Maersk Air, Sterling, Snowflake og senest EasyJet har således reageret voldsomt på undersøgelsen med anklager om, at undersøgelsen var gennemført mangelfuld og fejlbehæftet.
Senest udsendte EasyJet i går et omfattende dokumentationsmateriale, som klart tilbageviser væsentlige dele af forbrugerundersøgelsen. Og det er da også det engelske lavprisselskabs bevisførelse, der har fået Forbrugernes Hus til at trække i land, og undskylde den forkerte undersøgelse.
Stand By har i dag talt med Forbrugernes Hus for at høre, hvordan den statslige organisation nu vil rette op på situationen. Journalist i organisationen, Søren Dilling, der har været med til at gennemføre undersøgelsen, erkender, at man ikke på forhånd kontaktede alle de omtalte flyselskaber for at høre deres mening om undersøgelsens resultater.
Dilling forklarer, at den meget citerede undersøgelse bliver offentliggjort igen på et senere tidspunkt, når den er ”afluset” for fejl og mangler. ”Nu går vi undersøgelsen igennem for at se, om vi har lavet andre fejl. Og hvis det er tilfældet, er vi jo pisket til at offentliggøre det” forklarer forbrugerkonsulenten.
Hos EasyJet er man så rasende over den forkerte undersøgelse, at selskabet nu har rettet henvendelse til Erhvervs- og Økonomiministeriet: ” Forbrugernes Hus fungerer bl.a som statslig forbrugerinformation. Man må derfor som et minimum kunne forvente, at indholdet på forbrug.dk lever op til ordlyden i §1 i Lov om Forbrugerforum” lyder det vredt fra det engelske lavprisselskab.

Skrevet af