Kommentaren/Spidsen

Forbrugerrådet opstod som et led i Jens Otto Krags berømte ”Fremtidens Danmark”, hvor en vision for et dansk velfærdssamfund blev beskrevet. Med Lis Groes som første formand og senere i 50`erne den første handelsminister og minister for forbrugeranliggender og selv om hendes ægtefælle var boss i det, der nu om stunder hedder Coop og huskes som FDB, fandt alle, at det var et ganske stort fremskridt.



Der er jo intet ondt at sige om at beskytte forbrugerne mod at blive taget ved skægget eller påduttet f.eks. usunde varer.



Men komedien tager dog overhånd, når Benedicte Federspiel, i sin rolle som seniorkonsulent for Forbrugerrådet træder frem på TV med angreb på rejsebranchen, fordi lavprisselskabet Easy-jet ikke overholder forpligtelser i forhold til sine kunder.



Naturligvis skal alle rejsearrangører og flyselskaber overholde loven. Og de forpligtelser der følger af det danske EU-medlemskab.



Easy-Jet har i sagen om den aflyste fly i London, der efterlod de rejsende ufrivilligt i den britiske hovedstad i flere dage, optrådt ikke alene kluntet, men også uanstændigt og skadende for hele branchen.



Det er indiskutabelt.



Og det ændres ikke af, at Easy-jet i dag er ude og beklage forløbet og informationsniveauet til deres strandede kunder.



Bedre sent end aldrig ganske vist.



Men god forretningsførelse handler ikke altid alene om lovens ord og bogstav.



Klagesystemet må afgøre, om de rejsende har krav på godtgørelse og refusion af omkostninger.



Det handler også om almindelig anstændig opførsel over for sine kunder og gæster.



Men forbrugerne, som meget naturligt ligger Forbrugerrådet meget på sinde, har dog også selv en forpligtelse til at tænke sig om.



Rejser man discount, risikerer man discount – ikke mindst i krisesituationer.



Et ordentligt selskab havde sørget for at få passagererne hjem. Uanset deres retlige position. Europas næststørste selskab Easy-Jet gør det altså ikke.



Og her hjælper det kun lidt, at den erkendelse også er nået EasyJet efterfølgende.



Forbrugerrådet gør dog ikke forbrugerne nogen tjeneste ved ukritisk at angribe rejsebranchen hver gang anledning byder sig.



Man bør i stedet give det gode råd til kunderne, at ”de får, hvad de betaler for.”






Skrevet af