Københavns Havn under lup

Konkurrencestyrelsen har modtaget mange klager over Københavns Havn, og styrelsen retter nu et kritisk lys mod havnen, der efter direktør Niels Barfred fra Wilders Plads Marinas mening nærmest chikanerer brugerne: ”De er begyndt at opkræve en afgift på kanalernes vandarealer, akkurat som var det en attraktiv byggegrund,” fortæller han til Industriens Dagblad. Ifølge Niels Barfred handler det ikke alene om penge, men om, at havnen gør det så at sige umuligt at drive forretning.
Københavns Havn mener, at en rettighed langt tilbage i tiden giver uindskrænket magt til at opkræve penge for vandet: ”det stammer helt tilbage fra de gamle statslove, som siger, at staten har overhøjhedsrettigheden til vandet,” forklarer informationschef Peter Schøning.
Noget af det seneste, havnen har foretaget sig, er, at en række af de luksuslinere, som ellers anløber Langelinie, er blevet flyttet væk og er blevet placeret i frihavnsarealerne, hvor havnen har eneret til at yde service som for eksempel håndtering af passagerer og bagage.
Kontorchef Niels Rytter fra Konkurrencestyrelsen bekræfter, at der er sat en undersøgelse af Københavns Havn i gang: ”havnen håndhæver en såkaldt eneret på tjenesteydeler i Københavns frihavnskområde. Konkurrencerådet vurderer, at eneretten ikke er nødvendig for at bevare de særlige toldmæssige forbud, som findes i frihavnen,” siger han ifølge Berlingske.

Skrevet af