Hilton skaffer nye jobs

Arbejdsgiverne i hotel- og restaurationsbranchen har svært ved at rekruttere og fastholde medarbejdere. Derfor har man besat ledige stillinger ved at rekruttere blandt i forvejen ansatte i branchen – men det er en kortsigtet løsning, som ikke tilfører ny arbejdskraft.



Det er baggrunden for, at Hilton Copenhagen Airport i samarbejde med Jobcenter København nu tager et initiativ, hvor ca. 20 ufaglærte ledige med anden etnisk baggrund efter introduktions- og praktikperiode får mulighed for at vælge, hvor de vil arbejde på hotellet.



De ledige gennemgår et praktikforløb på fire uger, hvor de under vejledning fra en mentor snuser til forskellige arbejdsopgaver på hotellet. Efter praktikken kan de vælge den afdeling, de vil arbejde i – fx køkkenet, restauranten, mødeafdelingen, lobby, teknisk afdeling eller rengøring.



Kandidater med udfordringer i forhold til det danske sprog, tilbydes gennem Hilton gratis dansk undervisning som del af deres træning. Efter praktik og et træningsforløb ansættes de på overenskomstmæssige vilkår.



”Projektet er skræddersyet til ledige med anden etnisk baggrund, som måske ikke taler perfekt dansk, og som har svært ved at få fodfæste på det danske arbejdsmarked,” siger jobcenterchef Lone Helder fra Jobcenter København.



I forvejen har halvdelen af Hilton Copenhagen Airports personale anden etnisk baggrund end dansk.



Hiltons personalechef, Birgitte Høgh Frederiksen: ”Vor erfaring med integration af personale med anden etnisk baggrund har bl.a. vist at ”arbejdsglæde” og ”sociale relationer” udgør en vigtig faktor i et integrationsforløb af nye medarbejdere på arbejdspladsen.”


Skrevet af