60 år med Simons rejser

”Vil De bade i Middelhavet juleaftensdag? Så sig farvel til slud og varmeregninger, lej Deres lejlighed ud og tilbring vinteren i solskin på Mallorca. Tog- og skibsrejser via Geneve, Barcelona, fuldt ophold på dejlige hoteller mod Middelhavet, udflugter og rutineret rejseleder. 12 uger: kroner 2.550 – 4 uger: kroner 995”.

Det er 60 år siden, at Simon Spies indrykkede sin første rejseannonce i Politiken og Berlingske Tidende. Få uger efter sendte han 26 gæster med tog og skib til ’kærlighedens ø’. Det blev starten på Danmarks største rejsearrangør, der siden har sendt over 20 millioner danskere på ferie.

”Simon døde i 1984 – 62 år gammel. Ved hans død skrev en gæst disse mindeord: ’Simon, du gav os Middelhavet… Her 32 år efter er det fortsat Simons værdier, vi bygger på, nemlig at give vores gæster fantastiske ferier med det lille ekstra”, siger Spies-direktør Jan Vendelbo, der har været i firmaet i 31 år.

”Mallorca er fortsat en af vores hjørnesten med mange af vores koncepthoteller, som over 40%. af vores gæster rejser til. Siden Simons spæde start med fem hoteller kan vi nu tilbyde 21 rejsemål og ikke færre end 175 hoteller på øen”, siger Jan Vendelbo.

I disse dage fejrer Spies 60 års jubilæet med fester i København, Aalborg og Billund. Her er de mest trofaste gæster inviteret til en aften i Simons tegn. Nogle har rejst over 100 gange med Spies. Fredag aften samles medarbejderne i København for at give den hele armen – helt i Simons ånd.

”Mon ikke de vil efterleve et af Simons citater fra hans sidste dage: Det var da godt, man dansede, mens man kunne… ”, spørger Jan Vendelbo.

”Hvor andre afdøde forretningsfolk hurtigt indtager en rolle i den store glemmebog, er mindet om Simon sprællevende – bl.a. takket være hans uforglemmelige citater. Et af de mest kendte er: ’Dårlig omtale er bedre end ingen omtale’… Men det er ikke hele citatet. Tilføjelsen: …’så længe man sælger et ordentligt produkt’, er en yderst vigtig del af citatet, konstaterer Jan Vendelbo.