Kattegatbro kan være betalt på blot 15-18 år

Det behøver hverken at koste 1.500 kr. eller tage 40 år at betale en ny Kattegatbro.
Hvis udviklingen går godt, kan broen med en billetpris på 500 kr. være betalt på 15-18 år, vurderer markedsdirektør Jens Egdal fra det rådgivende ingeniørfirma Rambøll.
Et ”hemmeligt” notat fra Transportministeriet sætter prisen for at køre over en eventuel Kattegatbro til 1.500 kr. Tallet og forudsætningerne har man regnet på hos Rambøll, og på den baggrund betegner Jens Egdal beregningerne i notatet som en ”ikke normal fremgangsmåde”.

”Vi har også set på økonomien og den mulige trafik over en Kattegatbro. Ingen kender endnu detaljerne, men vores skøn er, at man med en billetpris på 500 kr. kan komme ned på en tilbagebetalingstid på blot 15-18 år, hvis trafikken udvikler sig, som Infrastrukturkommissionen i sine forudsigelser har lagt op til,” siger Jens Egdal.

I notatet fra Transportministeriet er den daglige trafikmængde over en Kattegatbro sat til 12.000 biler.
Det tal stiller Jens Egdal sig tvivlende overfor:
”Man har valgt at bruge trafiktal fra 2006 i stedet for at se på, hvordan trafikken vil se ud om f.eks. 20 år, når en bro vil kunne stå klar. Ifølge Infrastrukturkommissionen vil trafikken til den tid være vokset med 70-90 pct. Det vil alt andet lige betyde, at den daglige trafik over Kattegat mindst vil være på 20.000 i åbningsåret,” skønner Jens Egdal.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 6. december, 2007)

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.