Ingen kender Sterlings fremtid

Sterling skal tjene penge, og det kommer selskabet til. Det er derfor vi har købt det for 400 mio. kr.



Sådan var budskabet fra de nye islandske ejere af Sterling såvel ved et pressemøde som et møde for medarbejdere og ledelse i går. Flere medarbejdere siger dog, “at de ikke blev så forfærdelig meget klogere på, hvordan det skal ske”. Den med mindre konkurrence, færre nye ruter og højere priser, som flere analytikere giver udtryk for i dagens aviser, tror de færreste på.



Harald Andresen, der om nogle få måneder går af og erstattes af en ny adm. direktør, som ingen ved hvor kommer fra, måske internt, måske fra Island, siger at forretningen kører videre helt som sædvanligt med vægt på fusionssamarbejde med Norwegian, og Nordicair.



De nye ejers Iceland Express med kun to fly med ruter til København og London har ganske vist vendt et underskud til et overskud, men det er ikke meget at øve sig på. Til Børsen siger en af de nye ejere, Johannes Kristinsson: “Vi kender ikke detaljerne i Sterling godt nok til at sige præcis, hvordan vi kan vende udviklingen.”



For de 400 mio. kr. får det islandske selskab ni leasede fly, et som er Sterlings eget, brand, ide, stort kundekartotek og internet hjemmeside, et passagertal i fjor på 1,8 mio. kr. og en meget engageret medarbejderstab, men også et selskab, der har givet et samlet underskud på over 300 mio. kr. de seneste fire år.

Skrevet af