Iskold luft mellem Continental og Frankrig

Det er fransk presse som rapporterer den franske regerings overvejelser. En Air France-concorde styrtede ned i juli 2000 få minutter efter den var lettet fra Paris. 113 omkom, bl.a. et dansk ægtepar.



Der var fra starten spekulationer om, at Concordens landingsstel var blevet ødelagt af en stump fra et andet fly; kollisionen med dette fik landingshjulene på Concorden til at eksplodere og fra hjulene gennemtrængte bl.a. Concordens brændstoftanke.



Franske havarieksperter fastslår nu, at hjulene på Concorden sprang fordi de havde ramt en titanium-del fra den Continental DC-10, som var lettet umiddelbart forinden fra den samme startbane i Paris de Gaulle-lufthavn.



Men det er Air Frances nye amerikanske partner, Continental, naturligvis uenig i – selskabet kan blive ruineret, hvis det kan bevises at en ”stump” fra deres fly forårsagede katastrofen. I en udtalelse siger Continental “vi er stærkt uenige i, at noget som helst, Continental har gjort, forårsagede Concorde-ulykken, og vi er rasende over omtalen i pressen om, at der kommer anklager om lovovertrædelser mod vores selskab og ansatte.”



Air France og British Airways trak sidste år deres concorder ud af drift og donerede dem til museer. Ikke pga. katastrofen, for bagefter brugte selskaberne millioner på at sikre de 30 år gamle overlydsfly. Men hverken Air France eller British Airways havde råd til de smukke overlydsfly, der primært trafikerede Paris/London og New York. Prisen for at flyve to gange lydens hastighed var mere end dobbelt så høj som på selskabernes business class.



Siden Concorden gik på vingerne for BA i 1976 har det elegante fly haft 2,5 millioner passagerer, typisk VIP’er indenfor business, showverdenen og andet godtfolk.

Skrevet af