Københavns Lufthavn får central sikkerhedskontrol

Der er hylen og skrigen fra passagerer og flyselskaber i denne tid over laaang ventetid på at komme gennem sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn. I de værste spidsbelastninger ventes der op til en halv time, andre gange kun nogle minutter.



I forvejen har passagererne ofte stået længe i kø for at blive checket ind. Dét område er handlingselskabernes ansvar, de klarer på vegne af flyselskaberne check in og bagagehåndtering. Der er nu fire handlingselskaber i lufthavnen, som skal deles om det samme antal check in-pulte.

Passagerer uden papirbillet kan selv checke in via automater, afleverer bagage og dermed komme hurtigere gennem første del af forhindringsløbet mod deres fly.



Men der er pres på lufthavnen i denne sommertid. Derfor opfordres passagererne til at møde mindst to timer før flyafgang. Mens der normalt er ca. 50.000 passagerer om dagen i Københavns Lufthavn, er tallet om sommeren oppe omkring 80.000.



Men Københavns Lufthavn ved, at det til tider er galt med ventetider ved sikkerhedskontrollen – det slider på det renomme, den vogter så meget over, som en af verdens, trods alt, bedste.



Derfor skal forholdene forbedres. Lufthavnen får næste sommer en helt ny central sikkerhedskontrol til afløsning for de tre nuværende, i Terminal 2 og Terminal 3 – samt den noget upåagtede i Arkaden mellem de to terminaler, ved 7-Eleven butikken.



”I øjeblikket kan der på samme tid være lang ventetid ved sikkerhedskontrollen i den ene terminal og næsten ingen i den anden – og vi kan jo ikke flytte personalet frem og tilbage med få minutters mellemrum,” siger ansvarlig for bl.a. sikkerhedspersonalet i lufthavnen, underdirektør Mogens Kornbo, og tilføjer:

”Med det kommende nye centrale checksted løser vi dette problem, da passagererne automatisk vil fordele sig i de ”spor,” der er til rådighed.”



Der bliver mindst 12, måske 16, sluser i den nye centrale sikkerhedskontrol på 1. sals i Arkaden mellem Terminal 2 og Terminal 3. Den bliver nye faciliteter så passagererne i højere grad kan forberede sig til sikkerhedschecket og dermed selv hjælpe på at formindske ventetiden.



Som følge af myndighedernes konstant stigende krav til sikkerhed, har lufthavnen de seneste år investeret store beløb i ombygninger og nyt udstyr.

Samtidig er antallet af sikkerhedsmedarbejdere på tre år fordoblet til cirka 660, og lufthavnen ansætter i øjeblikket endnu flere. Det tager et halvt år at uddanne en medarbejder til lufthavnens sikkerhedskontrol.



HB

Skrevet af