Ansatte skal selv finde billigste rejse – eller betale overpris

På den nyligt afholdte Paragon Business Travel konference i Milano blev præsentation af den rejsepolitik, der blev indført hos Google ved årsskiftet 2007/08, genstand for debat blandt mange globale rejseindkøbere og rejsebureauer. Det skriver Ole Kirchert Christensen fra Travelbroker i sit nyhedsbrev mandag.



Google´s globale Travel Manager, Michael Tangney, præsenterede internetportalens ny rejsepolitik, der imødekommer den generation af forretningsfolk, der har gjort deres entré i erhvervslivet siden årtusindskiftet og som er vant til computer- og mobilteknologien.



De har stor erfaring med onlineindkøb og ved, at der her er mange muligheder for at spare penge. Og Googles strategi går da også ud på at spare penge: Der fastlægges maksimumspriser på ca. 300 destinationer, og hvis prisen på en evt. rejse overstiger max-beløbet, kan den rejsende enten søge godkendelse hos ledelsen, selv betale differencen eller benytte sig af tidligere opsparede credits på sin rejsekonto fra tilfælde, hvor den rejsende har købt billet til under max-prisen.



Maksimumpriserne justeres månedligt og vil fremover samtidig også være et vigtigt redskab for budgettering i virksomheden. Rejsepolitikken betyder, at Googles ansatte frit kan bestille deres flybillet, hvor de har lyst til.



Ifølge Global Travel Manager, Michael Tangney er rejsepolitikken implementeret i de 28 lande, som indtil videre er en del af Googles travel management program og her ses indikationer af, at rejseomkostningerne er blevet lavere efter implementering af rejsepolitikken. Samtidig er der større tilfredshed hos de rejsende samt større anvendelse af lavpriser.



Der har ikke har været undersøgelser af tidsforbruget hos de rejsende, men Michael Tangney understreger, at der skal være en fornuftig balance mellem tidsforbrug og besparelse.


Skrevet af