Dansk rejsebureau vil fordoble omsætning

Albatros Travel ændrer fra næste år sin kritiserede regnskabspraksis med at bogføre solgte rejser for kommende år i udstedelsesårets regnskab.



”Koncernregnskabet bliver fra næste år mere strømlinet. Vi vil følge det normale princip i rejsebranchen, at beløbet registreres ved afrejse, ikke udstedelsestidspunkt,” sagde Albatros Travels adm. direktør, Søren Rasmussen, under denne uges World Travel Market i London til Take Off. Han forventer, at ændringen i regnskabspraksis vil give et tab på ca. ti mio. kr. næste år.



Albatros Travel havde ifølge Ole Egholms analyse af økonomien i rejsebranchen i fjor det tredjestørste overskud. Og succesen giver opmærksomhed.



”Du kan ikke nævne et eneste af de store bureauer, som ikke har henvendt sig… alle vil købe Albatros, fordi jeg kan lave penge… Men det handler ikke om penge, jeg fortsætter fordi det er sjovt,” siger 55-årige Søren Rasmussen, som for 22 år siden grundlagde Albatros.



Han siger til Take Off, at en realistisk salgspris for Albatros er ca. en halv milliard kr. – og at han nok også om 5 år er ejer af bureauet.



”Albatros Travel er under stor forandring. Albatros drejes nu rundt fra at være et enmandsejet firma til at få en mere moderne ledelsesstruktur,” siger han. Albatros er på vej mod at have 100 medarbejdere.



Næste løft for Albatros er at blive mere international. ”Vi skal sælge vores produkter til amerikanere, russere, sydafrikanere osv. Vi kan være store i hele verden – og sælge rejser til Grønland, Afrika, Kina samt krydstogter.

På skibssiden har vi garanteret 30 mio. kr. de kommende 5 år for to skibe med plads til 70-120 passagerer – de skal sejle på Grønland og Nordkap om sommeren og resten af året i Østersøen, Middelhavet, Seychellerne osv.,” siger Søren Rasmussen og tilføjer:



”Jeg kan ikke se noget loft for vores vækst – jeg tror vores omsætning er fordoblet om tre år.”



Albatros Travel, der i år når ca. 40.000 danske gæster,

vandt årets Danish Travel Award som bedste leisure-rejsebureau – valgt af forbrugerne.



HB

Skrevet af