Udenlandske turister dropper København

Turismen i Region Hovedstaden fik i 2007 endnu et rekordår med 6,7 mio. overnatninger, hvilket er 3,5 pct. mere end sidste år. Det er især danske turister, der strømmer til København, mens antallet af udenlandske turister svigter. Der kom 2,8 pct. færre udlændinge i årets første ni måneder, mens de danske overnatninger steg 11,2 pct.

“Samlet set har det været et godt år for turismen i hovedstaden. Men tallene maner til aktion, for at byen kan bevare sin position i international sammenhæng,” siger adm. direktør i turismeorganisationen Wonderful Copenhagen (WOCO), Lars Bernhard Jørgensen.

Turistovernatningerne i København deles fifty-fifty mellem ferie- og erhvervsturisterne, hvor de forretningsrejsende er i flertal, mens møde- og konferenceturisterne er dem, man ved en indsats kan få flere af. Og København har flere gode forudsætninger for at øge væksten, siger Lars Bernhard Jørgensen.
“For det første skal vi have fokus på byens position som international konfereceby, og her er har vi rigtig gode forudsætninger for vækst med godt samarbejde i de etablerede netværk og den øgede kapacitet, der er på vej. DGI-byen udvider med konferencefaciliteter, flere hoteller udvider, og Arp-Hansen Hotel Group har besluttet at bygge et stort konferencecenter tegnet af Kim Utzon,” siger han.

Derudover er det nødvendigt med flere fly ind til København.
“Kapacitet og service skal fortsat udvikles i lufthavnen, der skal investeres i ruteudvikling. F.eks. skaffes flere lavprisruter til København. De giver passagervækst,” siger Lars Bernhard Jørgensen.

En tredje forudsætning for at trække turister til er eventturismen, der i dag tegner sig for ca. ti pct. af turismen i København. Der er flere mindre begivenheder i 2008, og i 2009 går det for alvor løs med både FNs Klimatopmøde, Den Olympiske Komités møde og World Outgames.

En sidste vej til vækst i København er krydstogtsturismen. I dag tegner den sig for fem pct. af omsætningen, men det er verdens mest voksende ferieform, og WOCO er klar med en strategi for de kommende tre år.
“Vi vil forsøge af forlænge sæsonen. Forrige jul kom der et julekrydstogtsskib til København, i denne jul var det tre og i løbet af de kommende år satser vi på en snes. Men sommerhalvåret, hvor vi i dag har ca. 300 anløb i Københavns Havn, er den absolutte højsæson. For at øge antallet af krydstogtturister kræves ekstra kapacitet, og Københavns Havn har en krydstogtsterminal i planerne for de kommende år,” siger han.

(Berlingske Tidende, d. 15. januar, 2008)

Skrevet af