Direktør stukket af efter rejsekrak

Flere hundrede danskere må vinke farvel til deres ferierejser og flybilletter, efter det københavnske rejseselskab Go2 ApS i mandags blev erklæret konkurs. Samtidig er selskabets ejer, Steen Abrahamsson, er meldt til politiet for bedrageri.



Go2 ApS (herefter kun kaldt: Go2) på Vester Farimagsgade 6 har længe haft rod i regnskaberne – og det har myndighederne vidst, skriver DR’s hjemmeside. Alligevel fortsatte Go2 forretningen, og først 14. juni blev selskabet lukket. Foreløbige tal viser, at Go2s kunder er blevet snydt for mindst en halv million kroner.



Advokat Henrik Sjørslev fra advokatfirmaet Nordia er formelt udpeget som kurator, men advokat Jacob Ravn behandler konkursboet på Henrik Sjørslevs vegne. Til Take Off Weekly siger Jacob Ravn, at endnu ikke har fuld overblik over omfanget af konkursen. Til Take Off Weekly siger han:



”Vi har foreløbig fået henvendelse fra op mod 150 personer, som har betalt for rejser og flybilletter. I øjeblikket skønner jeg, at det drejer sig om, at der er solgt flybilletter for omkring en halv million kroner, som kunderne ikke fik. Det drejer sig dog om flere end de 150, eftersom mange henvendelserne er på vegne af flere personer, f.eks. nogen der har købt rejser sammen. Og ejeren, Steen Abrahamsson, er blevet væk; vi ved i hvert fald ikke, hvor han befinder sig.”



Advokatfirmaet Nordia blev af skifteretten i København sat ind i forbindelse med en tvangsopløsning af Go2. Efter at have gennemgået Go2’s økonomi og opdaget en ”betydelig gæld” og at Go2 ikke kunne betale sine leverandører, blev selskabet i skifteretten erklæret konkurs.



Go2 solgte flybilletter til hele verden, primært Asien, USA og Sydeuropa.



Også en række binavne i forbindelse med Go2 er under tvangsopløsning: flyhighbuylow.com, gotolondon.dk, hotelabc.com, transitnet og travellounge.dk



IKKE EN SAG FOR REJSEGARANTIFONDEN

Rejsegarantifonden tager sig ikke af sagen, eftersom Go2 ikke var registreret hos fonden, oplyser fondens jurist, Birgitte Fjeldhoff, til Take Off Weekly.



Go2 optrådte som en slags turoperatør og solgte flybilletter. Dermed var selskabet formidler for andre. Rejsegarantifonden kunne hjælpe de uheldige kunder, hvis rejserne var solgt som selvstændige pakkerejser. Gennem formidleraftaler hæfter turoperatørerne for deres leverandører, og det påhviler turoperatørerne at holde øje med, hvad deres formidlere sælgere.



”Hvis man ved, at kunderne aldrig kommer til at rejse, er det bedrageri at sælge f.eks. flybilletter til dem,” siger Birgitte Fjeldhoff. Hun glæder sig over, at Rejsegarantifonden endnu ikke har haft pengepungen fremme i år. Der er har været to ”bittesmå konkurser, som ikke kostede fonden noget – nemlig Train Travel og Søndre Felding Højskole.”

Skrevet af