70.000 kr. for et turistskilt er måske lige i overkanten

Af Ejvind Olesen

 

De var ikke prangende, og de var og er ikke kønne, skiltene der viser vej til Margueriteruten. De ruter som Axel Dessau og turistchef Jørgen Hansen opfandt, og som viser de smukkeste bilruter i Danmark til kultur og seværdigheder. Men de var billige, og de tjener et godt formål.

 

Nu har Vejdirektoratet så beslutter at forsøge med turistskilte på udvalgte strækninger langs de danske motorveje med henvisning til ”markante seværdigheder inden for en halv snes kilometer fra motorvejene”.

 

Forsøget løber til 2014, hvor det så skal evalueres. Var det mon for prangende, gik det ud over naturen, fandt bilisterne eller attraktionerne det var en fordel?  Vi kender det fra Tyskland, og for nogen en skræmmende version i USA.

 

Det var på tide i Danmark. Hvorfor i alverden skal det være så svært at finder frem til vore smukke slotte og herregårde, der ofte ligger i små landsbyer, hvis navne vi aldrig har hørt om. Og som er så små, at de heller ikke får deres vejskilte ud til hovedvejen.

 

Vejdirektoratet samarbejde med Visit Denmark og med Kulturstyrelsen og Naturstyrelsen. Det løber op alt sammen. Men derfra og så til at betale 70.000 for hvert skilt, det lyder ærlig talt som rent frås.

 

Der skal unægteligt sælges mange billetter til det gamle slot eller seværdigheden før det beløb er tjent hjem. Og der vel at mærke tale om mange skilte. Kender Vejdirektoratet slet ikke ord som mængderabat og mådehold?

 

Det er da ellers det regeringen maner til netop nu.

Skrevet af Ejvind Olesen