Der er kun 15 sovebusser tilbage til vinterferien

Ledende politikere med transportministeren i spidsen lancerer sidste vinter flere hovsa- løsninger med sovebusser efter to ulykker på tyske motorveje. Sikkerheden kom i søgelyset, og resultatet er blevet så mange restriktioner og krav om ombygning, at de fleste busfirmaer og vognmænd har givet op.



“Jeg vil højst tro, vi har 15 sovebusser tilbage, hvor der i fjor kørte omkring 300,” siger formanden for busrejsefraktionen i Danmarks Rejsebureau Forening Thorkild Højvig, der selv har Felix Rejser i Fredericia. Bureauet er dog mest kendt for sommerrejser.



“Desværre er der mange af vore busvognmænd, som er blevet ramt af forbud og krav om fejlinvesteringer. De fleste busser er nu parkeret i garagen og kan blot vente på, at banken kommer og overtager dem. Der har simpelthen manglet politisk mod til at finde en fornuftig løsning,” siger Thorkild Højvig.



Han oplyser samtidig, at langt de fleste på skiferie til vinter har valgt fly eller chartertog, og så er der en del som er steget over i egen bil.



“Fly er måske 700 til 800 kr. dyrere, men så kommer man hurtigere frem, og den løsning vælger mange.”



Dette valgmønster harmonerer meget godt med en analyse i Take Off, hvor vi sammen med A&B Analyse har spurgt 935 personer om deres valg af transportmiddel til vinterferien.



Her svarer 61 procent af de unge mellem 18 og 29 år, at de ikke frygter en vinterferie med sovebus. I befolkningen som helhed siger 43 procent ja til, at de vil fravælge en sådan transportform.



Flyrejser tiltrækker 60 procent på vinterferien, mens 25 procent vil køre i egen bil.

Ejv.

Skrevet af