Klager over evakueringskaos i Københavns Lufthavn

En mindre brand hos Burger King i Terminal 3 gav pga. dårlig information lørdag større kaos end nødvendigt foran den evakuerede Terminal 3.



Berlingske har fået klagepunkter om manglende information, som førte til at episoden blev unødvendig langstrakt og forvirrende.



Ankomne passagerer måtte forlade lufthaven før de havde fået deres bagage – det samme måtte pårørende og andre, der skulle hente eller sige farvel til passagerer.



“Vi vidste ikke, hvor vi skulle gå hen,” siger en læser til Berlingske.dk



Manglende højttalere udenfor Terminal 3 gav dårlig kommunikation, mener læseren. Og medarbejderne fra Lufthavnens info-service havde ikke instrukser om, hvad de skulle og stod blot og snakkede indbyrdes, lyder det.



Kommunikationschef for Københavns Lufthavn, Anette Haaning, tager læsernes klagepunkter med til evalueringsmødet med politiet i dag, mandag. “Politiet skal informere i situationen,” siger hun.



Vagthavende hos Station 6, politiet i Københavns Lufthavn, afviser, at politiet har ansvar for lufthavnens højttalersystem – som i de stadig åbne lufthavnsterminaler kørte med samme forindspillede besked og ikke gav anvisninger på, hvordan passagererne skulle forholde sig til evakueringen af Terminal 3.



Samme problem har lufthavnen ved fx store bagageforsinkelser – at der ikke gives opdaterede beskeder, men kun afspilles forindspillede beskeder.



“Vi forsøgte at få folk til at gå til Terminal 2. I første omgang råbte vi dem op. Lidt senere fik vi en lille megafon, men selv med den når man ikke ud til alle”, siger politiets vagthavende og tilføjer: “Vores primære opgave er at få folk udenfor, og det lykkedes til fulde.”



Brandvæsenet fik hurtigt slukket branden hos Burger King. Men ifølge vidner gik der tid, før passagerne blev klar over, at de kunne komme ind og hente deres kufferter – eller deres burger, hvis den ikke var brændt på.

Skrevet af