Atlantic: På tide at nogen tager ansvar for lufthavn

Men Atlantic kan glæde sig over, at der er taget en beslutning om lufthavnen.

”Vi glæder os da over, at der endelig bliver taget hånd om udviklingen af Vágar Lufthavn. Det er på høje tid, at nogen tager et ansvar. Den færøske lufthavn har befundet sig i et limbo de seneste 10 år,” siger adm. dir. Magni Arge, Atlantic Airways.

”Ser man det i forhold til den store trafikudvikling de sidste fem år, så er vi håbløst agterudsejlet på Færøerne. Det gælder såvel forholdene for operatører som for passagerer,” tilføjer han.

Lufthavnen har i årevis været på dagsordenen under forhandlinger mellem Danmark og Færøerne, men under det netop holdte Rigsmøde i Kollund i Sønderjylland kom det store gennembrud. Statsminister Anders Fogh Rasmussen og lagmand Jóannes Eidesgaard aftalte i en fælleserklæring, at Landsstyret overtager ejerskab og drift af Vágar lufthavn, og at Danmarks del i Vágar Lufthavn ved lov overdrages de færøske myndigheder.

I fælleserklæringen hed det videre, at det færøske landsstyre har aftalt at forlænge landingsbanen med 350 meter til 1.600 meter og at udvide terminalen til ca. 5700 kvm. Prisen for at forlænge landingsbanen med 350 meter er 365 mio. DKK, mens prisen på udbygningen af terminalen løber op i godt 50 mio. DKK.

Udbygningen finansieres af Investeringsfonden for Færøerne, når regeringen har fået vedtaget et lovforslag, som fremlægges til efteråret. Fonden har i dag et indestående på godt 700 mio. DKK.

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.