Kunder i krakket rejsebureau får hjælp

8. august blev der afsagt konkurskendelse mod Gaia Rejser fra Kolding. I samarbejde med Rejsegarantifonden, der administrerer konkursboet, vil Profil, ifølge egne oplysninger Danmarks største arrangør af rejser med rutefly, sikre flest muligt Gaia-gæsters ferie som muligt.



Alle kunder hos Gaia kontaktes nu af garantifonden og Profil Rejsers Odense-kontor, som har gennemgået de ca. 320 kunder, som er berørt af Gaias konkurs.



“Betaling for pakkerejser modregnes i den nye rejse. Anderledes ser det ud for Gaia-kunder, som kun har købt flytransport – de dækkes ikke af garantifonden, men vi vil gøre, hvad vi kan, for at løse opgaven,” siger Profil Rejsers adm. direktør og ejer, Jahn Schapiro.



Gaia kunne ikke fortsætte efter Rejsegarantifonden krævede forhøjelse af selskabets garanti til fonden.



Formand for Rejsegarantifonden, Bent Mebus, sagde til Take Off: ”Gaia Rejser har eksisteret et år, men pga. dårlig ledelse er kapitalen væk.”



Fonden kan med hjemmel i Rejsegarantifonds-loven kræve forhøjet garanti, hvis arrangørens økonomiske forhold antages at udløse en konkurs. Fonden udbetaler erstatning til kunder, der har købt rejsearrangement (fx fly og hotel). Er der kun købt fx flybillet, kan fonden ikke erstatte det indbetalte beløb.



Gaia var årets anden konkurs i den danske rejsebranche. I juni gik Blue Travel i København konkurs, et fupbureau, hvis ejer, Mohammed Saw, er eftersøgt af politiet.



Sidste år gik fem danske rejsearrangører konkurs.



HB

Skrevet af