Kommentaren/Spidsen

I næsten alle tilfælde er fri konkurrence og privatisering til gavn for forbrugerne og samfundet.



Virksomheder får lov at eksistere på markedsvilkår og slipper for ofte inkompetente politikeres indblanding.



Sommerens begivenheder i Københavns Lufthavn, hvor tusinder fik en dårlig feriestart og mange tusinde udenlandske turister oplevede den danske hovedstad fra dens mindst charmerende side, når de måtte rejse videre uden deres bagage eller blev forsinket på grund af forskellige former for kludder, har dog understreget at privatisering ikke alene er nøglen til succes.



Udover de påførte vanskeligheder fra aktionerende medarbejdere, tekniske problemer og dårligt samspil med arrangørerne fik CPH`s image endnu et gok i nøden, da EU’s sikkerhedsinspektører var på besøg.



CPH havde ikke levet op til de sikkerhedskrav, som EU har aftalt som led i terrorbekæmpelsen.



Det kan med rette diskuteres, om berettigelsen af omfanget af sikkerhedsforanstaltningerne i en tid, hvor terror ikke kun rammer fly, men også alle andre trafikforbindelser og tilfældigt udvalgte spisesteder og institutioner.



Men det kan ikke diskuteres, at de regler, som Danmarks har tiltrådt i EU, naturligvis skal implementeres i danske lufthavne.



Derfor er det glædeligt, at Billund Airport trods et par anmærkninger og vejledninger er blevet EU-godkendt. Og selv om EU-inspektørerne også ændrede lidt på forretningsgangene er Billund sluppet for de lange køer ved sikkerhedstjek.



Selvfølgelig er der forskel på antal rejsende. 80.000 i Kastrup og 12.000 i Billund, når det går hedest til. Men kapaciteten er selvfølgelig også anderledes.



CPH hører til Europas største. Billund er – trods alle investeringer – stadig lillebror.



Hvis der skal ydes CPH konkurrence – og ser det ud til ville være til fordel for såvel rejsearrangører som rejsende (og måske også for CPH selv) – kan den naturligvis ikke komme fra Hovedstadsområdet. Selv den lille Roskilde Lufthavn ejes af CPH.



Men ved at styrke lufthavnene på den anden side af Storebælt kunne den nødvendige, sunde kappestrid måske skabes.



Med den ventetid nogle har været udsat for, havde de kunnet køre frem og tilbage med tog til Ålborg, mens man i denne sommer har stået i kø i CPH!



Man kan fra København komme til Odense på en time og til Kolding på to.



Hvis CPH skal have konkurrence, er en styrkelse af lufttrafikken i vest eneste mulighed.



Tilbage står om politikerne er villige til at tænke så abstrakt og lufthavnene i Jylland og på Fyn i fællesskab kan skabe et stærkere alternativ til CPH.


Skrevet af