Beskylder flyselskab for søforklaring

Expressjets meget omtalte flyvning for Continental den første fredag i denne måned, fik i går en ny drejning.



Da oplyste Transportation Security Administration (TSA), hvis personale står for sikkerhedskontrollen i USA’s lufthavne, at “TSA ved forsinkelser eller omdirigering af fly ikke forhindrer passagerer i at forlade fly eller gå ombord i fly uden at komme gennem en sikkerhedskontrol – så længe passagererne ikke har været uden for det sikkerhedskontrollerede område. Dette gælder uanset om der er TSA-betjente i lufthavnen eller ej – og i øvrigt kan TSA indkalde mandskab uden for normal åbningstid, hvis et flyselskab eller en lufthavn beder om det.”



Expressjet-flyet skulle forrige fredag fra Houston til Minneapolis, men blev pga. tordenstorme over Minneapolis omdirigeret til Rochester, 150 km fra målet. Her landede flyet lidt over midnat.



Expressjet ville ikke tillade passagererne at komme ind i terminalen i Rochesters lufthavn, fordi TSA-personalet var gået hjem. I stedet måtte de 47 passagerer, herunder to spædbørn, sidde små seks timer i det lille 50-personers fly – uden at få mad eller drikke.



Først næste morgen kl. 6 fik de lov at komme ind i terminalen, hvor Continental gav hver passager én drikkevarer. Ingen mad. Nogle timer senere fløj flyet til Minneapolis med ankomst et halvt døgn forsinket.



Behandlingen af passagererne har skabt et stormvejr mod Continental – også med kritik fra USA’s transportminister – og af flyselskabers behandling af flyrejsende. Dermed er der øget chancen for, at en lov om passagerers rettigheder snart vedtages i kongressen.



Continental har undskyldt behandlingen mange gange, refunderet billetter og givet hver passager en ny billet.

Skrevet af