Finnairs Airbusfly mest miljøvenlige

”Finnair har haft en miljøvenlig europæisk flåde i næsten 10 år, mens vores konkurrenter først nu er hoppet med på vognen. MD-80 bruger eksempelvis 32% mere brændstof pr passager end Finnairs A320 maskiner”, forklarer Heikki Helander, director of operations engineering.

Kvælstofilter – Nox – er årsag til bekymring i mange lufthavne, da de har en negativ effekt på den lokale luftkvalitet. Effektiv udnyttelse af brændstof og lavere CO2-udslip går hånd i hånd: jo mindre brændstof der forbruges, jo mindre CO2 dannes der.

Finnair har en af europas yngste flåder, med en gennemsnitlig alder under fire år. Takket være den geografiske placering af Helsingfors har Finnair de korteste ruter mellem Asien og Europa. Siden 1999 har Finnair forbedret sin brændstofudnyttelse med 25% takket være fornyelser i flåden og miljøbevidste flyvninger. I følge FN er flytrafik skyld i 2% af det globale udslip af kuldioxid.     

”CFM International har tradition for at have miljøaspektet med i overvejelserne, når vi udvikler motorer. Vi har en avanceret teknologi, der reducerer NOx betydeligt, samtidig med, at vi designer motorerne til at være så brændstoføkonomiske som muligt”, siger Eric Bachelet, president og CEO for CFM International.

CFM og dets moderselskaber, Snecma og GE, arbejder med flyproducenterne og med flytrafikledelsen i ACARE (Advisory Council for Aeronautics Research in Europe) om forskning, der skal give en reduktion af brændstofforbrug og CO2 med 50% pr passager inden 2020



Skrevet af