Drastisk fald af urolige flygæster

En intens indsats for at få stoppet urolige gæster på flyene er lykkedes. Det viser en opgørelse, som MyTravel Airways har lavet over såkaldte “disruptive passengers” i de seneste fire år.



Tallene dækker gæster, der efter dårlig eller truende opførsel er blevet nægtet rejse med MyTravel Airways, der hvert år transporterer ca. tre millioner passagerer fra Sverige, Norge og Danmark.



I år 2001 var der 28 sådanne sager, året efter 13, i fjor var der 12 og i år efter årets fem første måneder: 3.



Sikkerhedschef Niels Graugaard, MyTravel Airways, er ikke i tvivl om, at kabinepersonalet har en afgørende indflydelse på den positive udvikling i statistikken. Selskabet har holdt kurser i håndteringen af urolige gæster – og flyselskabet har i medierne fortalt, at dårlig opførsel i flyene ikke accepteres, og at det får konsekvenser i form af, at gæsterne f.eks. fremover nægtes adgang til flyene.



Problemet med urolige gæster opstår fortrinsvis på de “lange” flyvninger. Årets tre episoder indtraf på to flyvninger til Phuket og én til Gambia. De tre gæster måtte efterfølgende selv finde hjem fra de to rejsemål!

Skrevet af