Nye fly til MyTravel Airways

MyTravel Airways fortsætter det totale generationsskifte af sin flyflåde. Senest modtog Nordens største charterflyselskab i sidste uge et fabriksnyt A320-fly med plads til 177 passagerer fra Airbus-fabrikken, pris: ca. 350 mio. kr.



”Det sidste nye fly i denne omgang leveres til april. Dermed har vi på under to år udskiftet vores seks ca. 10 år gamle A320-fly med syv fabriksnye – tre A321’ere, hver med plads til 211 passagerer, og fire A320’ere med plads til hver 117 passagerer,” siger MyTravel Airways’ adm. direktør, Tom Clausen. Selskabet med hovedkvarter i Københavns Lufthavn har herefter en af Europas yngste flyflåder med en gennemsnitsalder på blot 17 måneder.



Ud over de syv mindre fly tæller flyflåden MyTravel Airways’ flagskib, det største passagerfly i Skandinavien, A330-300, som selskabet har tre af hver med plads til 407 passagerer; ydermere har selskabet, det tidligere Premiair, et A330-200 med plads til 360 passagerer.



Alt i alt bliver det til 2.922 flystole, der om sommeren udnyttes til to returflyvninger om dagen. Det svarer til ca. 11.600 passagerer i døgnet. I dette budgetår vil 2,5 millioner skandinaver rejse med MyTravel Airways – nogenlunde det samme som sidste budgetår.



MILLIONOVERSKUD HOS MYTRAVEL AIRWAYS




MyTravel Airways fik i øvrigt også overskud i sidste regnskabsår. Et skandinavisk flyselskab uden et 2-3 cifret millionunderskud hører til en sjældenhed, men det findes. MyTravel Airways’ regnskab for 2002/2003 gav et overskud på 39 mio. kr. (26 mio. kr. efter skat) mod 16 mio. kr. (11 mio. kr.) året før.



Omsætningen i MyTravel Airways med 11 fly, 890 ansatte (999 året før) og en kapacitet på 2.922 flysæder, blev på 3.010 mio. kr. mod 3.112 mio. kr. året før.



Markedet for charterrejser var i det forløbne år presset pga. SARS og Irak-krigen, men alligevel lykkedes det MyTravel Airways at begrænse faldet i antal passagerer til ca. 5%.



MyTravel Airways fløj i det seneste regnskabsår med 2.225.000 passagerer – halvdelen var svenske gæster, mens Norge og Danmark hver stod for 25% af produktionen.



Direktør Tom Clausen: ”Når vi ser resultatet i lyset af et presset skandinavisk marked, hvor stadig flere lavprisselskaber kannibaliserer hinanden med millionunderskud til følge, er vi tilfredse med det opnåede resultat. Det er i første række satsningen på helt nye fly med en god driftsøkonomi, der slår igennem på bundlinien. Mens andre flyselskaber lige nu er i en nødvendig dialog med deres medarbejdergrupper for at opnå besparelser, nåede MyTravel Airways allerede sidste år til en forståelse med medarbejderne om besparelser.”

Skrevet af