Sådan bliver fremtidens rejseleder

Charterbureauet har netop fået analyse af analyseinstituttet Zapera om gæsternes ønsker til fremtidens rejseleder. 500 danskere, ligeligt fordelt over hele landet, på køn og alder, svarede på spørgsmål om krav til den perfekte rejseleder.



”Rejselederen forventes at kunne begå sig på det lokale sprog, snarere end at tale dansk. Det er tillige vigtigt, at rejselederen har stor viden om rejsemålets kultur og historie. Herudover skal den gode rejseleder have situationsfornemmelse, være imødekommende og kunne håndtere uforudsete hændelser,” siger Jan Lockhart, adm. direktør i Apollo Danmark, og tilføjer:



”Vores kundeevalueringer fortæller, at gæsterne ikke ønsker at have rejselederen hængende efter sig, men skal være tilgængelig, når der er behov for det.”



For 10 år siden forlangte chartergæsten ikke, at rejselederen vidste noget særligt om rejsemålet, andet end hvor det gode marked lå osv.



”I fremtiden vil de rejsende i højere grad efterspørge en indholdsrig rejse, hvor viden om rejsemålet er vigtigt. Det stemmer godt overens med, at vi de seneste år har solgt flere oplevelsesrejser,” siger Jan Lockhart.

Skrevet af