Danmarks Hilton-hotel får Den Grønne Nøgle

Den Grønne Nøgle er et miljømærke for turisterhvervets virksomheder. Her kan f.eks. hoteller med særligt godt styr på miljøforhold lade sig mærke med Den Grønne Nøgle. For at leve op til “nøglen” skal 50 kriterier opfyldes – og der er kontrol mindst en gang årligt.



Der lægges vægt på, at virksomheden bl.a. mindsker forbruget af vand, varme og elektricitet, sorterer affald, benytter miljøvenlige rengøringsmidler, tilbyder og henviser til grønne aktiviteter og inddrager leverandører og medarbejdere i miljøarbejdet.



I 2007 oprettede det 5-stjernede hotel ved Københavns Lufthavn et “Green Team” med ansatte fra alle hotellets afdelinger. Det “grønne team” har i samarbejde med hotellets ledelse og ansatte til formål at opfylde flere af de kriterier, som skal til for at få Den Grønne Nøgle.



Hotellets adm. direktør, Claus Steiner, er meget tilfreds med synliggørelsen af hotellets arbejde for miljøet.



“Det er en vigtig del af Hiltons ledelseskultur, lokalt som internationalt. Den Grønne Nøgle signalerer, at vi som virksomhed tager ansvar og hensyn til omgivelserne. Det overordnede budskab forstærkes yderligere, fordi flere virksomheder i turistindustrien deltager – sammen skaber vi større opmærksomhed og gennemslagskraft til fordel for miljøet. Der står stærke kræfter bag Den Grønne Nøgle, og dette sikrer mærkeordningens høje kvalitet og seriøsitet,” siger Claus Steiner.



Bag Den Grønne Nøgle står Horesta, Friluftsrådet, Danhostel Danmarks Vandrerhjem, Campingrådet, Halinspektørforeningen, VisitDenmark, Ferieudlejernes Brancheforening og Miljøstyrelsen.



Den Grønne Nøgle var frem til 2000 et dansk miljømærke, men findes i dag i 13 lande med flere på vej.



Hilton-kæden har 3.300 hoteller i 77 lande – kædens hotel i Danmark åbnede i 2001

Skrevet af