Web-partnere skal vælges med omhu

Er det en fordel eller ulempe at benytte såkaldte ”third party sites” – rejseportaler mm. – til salg og markedsføring af turistrelaterede produkter?



Det var et af debatemnerne da Eye for Travels-konferencen ”Sales and Marketing in Travel Europa 2004” blev afviklet mandag og tirsdag i denne uge på Hilton Copenhagen Airport.



Paul Mulcahy, e-Commerce director for Intercontinental Hotels Group, var meget skeptisk over for tredjeparter, som ifølge ham har en tendens til at overtage kontrollen og styringen af f.eks. prissætningen.

Intercontinental Hotels vælger derfor i stigende grad af køre bookinger over eget website for at bevare kontrollen med, hvad deres produkt skal koste. Kriterierne for samarbejdet med tredje parter er skærpet og hotelkæden er blevet mere selektive, skriver Danmarks Turistråds hjemmeside i et referat.



Også Konstantin Kasapis, Manager Interactive Sales i Austrian Airlines, mente, at man skal være varsom med mellemled som rejseportaler – selv om Austrian har et velfungerende samarbejde med flere. Kasapis understregede, at der er stor forskel på de traditionelle partnere, som er med til at til at øge kundens oplevelse af produktet, og tredjeparter som har som mål at skabe trafik eller markedsføre ens produkter.



Cheapflights, Kelkoo og Expedia – Hotels.com repræsenterede de såkaldte tredjeparter på konferencen. De var selvfølgelig fortalere for at bruge portalerne. Portalerne kan nemlig give nye kunder til flyselskaberne, hotellerne, biludlejningsvirksomhederne mv., fordi de genererer langt mere trafik end virksomhederne selv kan, var budskabet.



Ifølge Expedias er 87% af bookingerne til et givent hotel nye kunder, som under andre omstændigheder ville have valgt et andet hotel.



Danmarks Turistråds adm. Direktør, Ulrik Bülow, fortalte i sit indlæg om teknologiske tiltag under udvikling eller som kan komme i fremtiden. Det gælder f.eks. ”trigger services”, hvor turisterne over mobiltelefonen får besked om udstillinger og tilbud. Eller betaling af entré og parkering over mobiltelefonen.



Ude i fremtiden ligger, sagde Bülow, en elektronisk kalender som turisterne benytter til at booke ferie og planlægge aktiviteter – eller udveksling af billeder og oplevelser med andre.



Som advarsel til deltagerne på konferencen havde Liz Faherty, Director of Business Development for Cheapflights, samlet nogle af sine dårlige erfaringer om ”deadly sinns,” indehavere af hjemmesider skal undgå: Pop ups; Unødvendig kreativitet (virker som regel mere forstyrrende og forvirrende for brugeren); Komplekse sider – gør hjemmesiden langsom; Skip intro samt Forvirrende navigation.

Skrevet af