Dagens kommentar

Selv om bestyrelsen i FolkeFerie.dk består af ledende fagforeningsfolk endda med LO-formand Hans Jensen for bordenden er det lykkedes det tidligere kooperative rejsebureau over de seneste år at komme ud af fortidens skygger, der blandt andet rummede en ikke ubetragtelig del af pamperi. I ti år har stilen været ren. Der er truffet en række forretningsmæssigt fornuftige dispositioner.



Blandt andet har man koncentreret sig om sin kerneydelse charterferie og ferieboligudlejning og skilt sig af med den erhvervsafdeling, der alligevel aldrig gav penge.



I dag fremstår FolkeFerie.dk som en sober og veldrevet virksomhed, som mange andre kan lære meget af.



Ideen med at skaffe kapital og få gjort op med gammel gæld ved at sælge feriehusene i de attraktive områder – i første omgang Sæby, hvor mange af dem har en udsigt over Kattegat – er også helt uangribelig.



Derfor er det vanskeligt at forstå bevæggrundene for FolkeFerie.dk til at favorisere medarbejdere, bestyrelsesmedlemmer – dvs. LO-bosserne – og en række stamkunder ved at lade dem først få mulighed for at erhverve et af de velbeliggende huse.



Det rigtige ville have været at lade markedet bestemme prisen og sætte husene i fri handel. Nu bliver prisen ikke markedsbestemt – også selv om Folkeferie-bestyrelsen vil hævde noget andet – og debatten om sagen vil utvivlsomt kaste smuds af sig på Folkeferie og fagbevægelsen.



Det har ingen af dem fortjent.



I virksomhedens interesse skulle ikke mindst bestyrelsen have afstået fra særbehandling, der vil gøre det muligt for højtlønnede tillidsfolk for næsen af hr. og fru menigmand at erhverve et feriehus med unik beliggenhed til relativ små penge, fordi prissætningen ikke sker på baggrund af den reelle efterspørgsel.



Strategipapiret, som Business.dk refererer i dag, kaldes fra folkeferie til folkeeje.



Men det bliver det jo netop ikke. Det bliver kammeraterne fra LO, der kan få hinanden som naboer. Og i fællesskab nyde en håndpilsner og tale om klassekampens velsignelser.



Og det er hele det miljø, som Folkeferie har brugt ti år til at gøre op med. Med stort held.



Salgsstrategien med favorisering af vennerne ved salg af værdier skabt for samfundets penge kan ikke andet end undre enhver, der har sympati for FolkeFerie.dk



Det er et klokkerent selvmål, der vil svække virksomhedens efterhånden polerede image.


Skrevet af