SLV vil ikke frikende Dash-fly

Statens Luftfartsvæsen, SLV, holder muligheden åben for, at det var en konstruktionsfejl i en bestemt ventil, der var årsag til Dash-nødlandingen 27. oktober i Københavns Lufthavn.
Samtidig har den danske havarikommission endnu ikke beviser for, om årsagen til havariet var en enkeltstående fejl eller en konstruktionsfejl.

Alligevel konkluderede EU’s agentur for flysikkerhed, EASA, i onsdags, at der ”ikke er tale om en konstruktionsfejl, og at Dash-flyet derfor er sikkert at flyve i”. Blåstemplingen af Dash -flyet fra EASA har stor betydning for producenten af Dash, Bombardier, fordi der dermed ikke kan sættes spørgsmålstegn ved flyet.

”SLV har ikke accepteret frifindelsen af Dash 8 for konstruktionsfejl i forbindelse med havariet i Københavns Lufthavn,” siger Per Veingberg.
SLV oplyser, at konklusionen på mødet blev den, som også havarikommissionen foreløbig har fundet frem til: Havariet skyldes ”en kombination af et teknisk svigt og efterfølgende fejlsøgning”.

Det er havarikommissionens undersøgelser, der afgør, om der er tale om en konstruktionsfejl eller en enkeltstående fejl. Kommissionens endelige dom kommer tidligst om nogle måneder.

(Politiken, d. 12. november, 2007)

Skrevet af