Metroen i døgndrift til Københavns Lufthavn

”En metro i døgndrift giver passagerer og lufthavnens ca. 22.000 ansatte, der arbejder på skiftende tider, større fleksibilitet,” siger lufthavnens passagerchef, Susanne Frank.



14 % af alle internationalt lokalt afgående passagerer kommer til lufthavnen med metroen. Dertil kommer de mange medarbejdere, der dagligt bruger metroen.



Efter metroen i efteråret 2007 kom til lufthavnen, blev det nordlige område i Terminal 3 et trafikknudepunkt. Det betyder behov for at ændre indretningen. Lufthavnen bygger nu to rulletrapper fra stueplan til metrobalkon og samtidig bliver der bedre check-in faciliteter med flere selvbetjeningsautomater. Ombygningen, der erstatter flaskehalsen med to elevatorer mellem de to niveauer, forventes afsluttet inden sommertrafikken.



Med ændringen til døgndrift kører Metroen hvert tyvende minut fra kl. 01.-01.30 samt mellem kl. 04.00-04.30 – i den mellemliggende periode er der lidt længere mellem togene. Natten efter fredag og lørdag vil der fortsat være normal drift og afgang hvert kvarter.



Ca. 36.000 passerer hver dag Terminal 3’s nordspids mellem terminalen og metro, tog, p-plads og Hilton-hotellet. Men Metroens succes med 3 mio. rejsende det første år til lufthavnen har gjort området til et trafikknudepunkt.



”Den nuværende indretning af Terminal 3 er ikke optimal. De eksisterende trapper og elevatorer bliver flaskehalse til gene for passagererne. Derfor ombygger vi området i den nordlige spids,” siger lufthavnens ejendomsdirektør, Kristian Kongstad.



En mangel på lufthavnens Metro-station, som også bør ændres, nu man er i gang, er, at der ingen steder på stationen skiltes på engelsk med, at dette er Københavns Lufthavn. Der er kun et piktogram med et fly…

Skrevet af