Danskerne køber charterrejser som før Muhammed-krisen

De danske rejse- og charterselskaber har de seneste måneder konstateret, at muslimske rejsemål ikke er så efterspurgte som i fjor – inden krisen pga. Jyllands-Postens Muhammed-tegninger.



“Alle danske rejse- og charterselskaber har haft nedgang i salget til muslimske rejsemål – og Apollos salgskonsulenter, som taler med kunderne, mærker en tilbageholdenhed,” siger Apollo adm. direktør i Danmark, Jan Lockhart.



”Det er synd og skam, for tilbagemeldinger fra gæsterne efter ferien viser, at danskerne elsker muslimske rejsemål. Men da danskerne tager andre steder hen lige nu, betyder det forretningsmæssigt for os ikke det store – omvendt kan man som privatperson ærgre sig, fordi rejseaktivitet til fremmede kulturer bidrager til større indsigt, forståelse og accept på tværs af nationaliteter, religion og kultur”, siger Jan Lockhart og fortsætter:

“Befolkningerne i Tyrkiet og Egypten er kendt som ekstremt gæstfrie, viser tilbagemeldingerne. Og fremmedartede kulturer scorer højt, når der gives point på rejsemålet.”



Apollo kan dog også konstatere, at danskernes rejselyst synes fuldstændig usvækket i 2006, salget for sommeren 2006 er på nuværende tidspunkt er højere end på samme tidspunkt sidste år.



“Det er primært traditionelle rejsemål som Mallorca og de græske øer, som sælger, og selve rejselysten er fuldstændig usvækket. Danskerne har penge – og er bange for, at den danske sommer endnu engang skal blive en våd omgang,” slutter Jan Lockhart.

Skrevet af