Slutspurt om Alitalia

Set udefra er Air France og KLM favorit til at overtage italienske Alitalia med hud og hår. Man skal imidlertid ikke tage fejl af, at Air One er italiensk med international kapital i ryggen.



I luftfartskredse kan man godt se perspektiverne i Air France-planen. Der sker med det samme en kapitaltilførelse på 1,10 milliarder dollar eller godt fem milliarder danske kroner.



Alitalia skal fortsætte som et stærkt, nationalt selskab. Kabiner og service skal upgraderes. MD 80`er flåden skal erstattes med mere moderne fly. Det samme gælder langdistanceflåden af Boeing 767-fly. Derfra skal Alitalia ekspandere på et fornuftigt grundlag.



Air One har en plan om at investere over 20 milliarder kroner ind til 2012 i et nyt Alitalia. Fra starten vil man forstærke Alitalia med syv mia. kroner fra kapitalfonden AP Holding. Der skal indkøbes 130 nye fly af Airbus typen fra A 320 til A 330. Og så skal Alitalia i løbet af ultra kort tid være det fjerdestørste flyselskab i Europa.



En neutral vurdering af de to tilbud konkluderer, at Alitalia skal reducerer sine operationsudgifter med omkring syv milliarder kroner. Der bliver seks indenrigsbaser, nemlig Milano, Rom, Catania, Venedig, Napoli og Torino. Med Rom og Milano som internationale hubs.



Afgørelsen ventes måske allerede i denne uge.

Skrevet af