DFDS køber ro/pax skib

Skibet overdrages ultimo april 2006, og det er aftalt mellem parterne ikke at oplyse købsprisen. Skibet vil straks efter overtagelsen blive indsat på ruten Kiel/Klaipeda. Denne rute vil således kunne tilbyde øget kapacitet og seks ugentlige afgange i hver retning med en sejltid på ca. 20 timer. Skibet skifter ved overtagelsen navn til LISCO OPTIMA og vil sejle under litauisk flag.

Købet er en del af strategien om flådefornyelse også i Østersøen, hvor ro/pax tonnage dominerer markedet. Svealand er bygget i 1999 og har en fragtkapacitet på 2,300 lane meter og plads til 327 pas-sagerer i 78 kabiner. Skibets servicefart er 21,5 knob. For at imødekomme den stigende efterspørgsel på den danske ro/ro rute Fredericia/-København-Klaipeda blev ro/ro skibet TOR MAXIMA (fragtkapacitet 2.700 lane meter) indsat den 24. februar 2006 på ruten, hvorved kapaciteten øges med næsten 60 procent.

Ruten, der blev startet for 12 år siden, vil fortsat tilbyde to ugentlige afgange i hver retning. I Østersøen driver DFDS Tor Line/Lisco tre ro/ro fragtruter og tre ro/pax ruter med i alt seks ro/pax skibe og tre ro/ro skibe. I 2005 steg fragtmængderne med over 10 procent, mens antallet af passagerer steg med ca. 12 procent, oplyser Ole Frie, adm. direktør i DFDS A/S.

Skrevet af