Sterling går over til rødt



Sterling vil gøre sine nye Boeing 737 mere miljøvenlige – dermed spares millioner af kroner til flybrændstof og CO2-udslippet reduceres.

Alle Sterlings Boeing 737-800/900 NG (Next Generation) fly skal have winglets (de opadbøjede vingespidser, som sparer 3-5 % på brændstofregningen). Fire af selskabets Boeing 737 har allerede winglets.



Sterling har netop købt otte winglet-systemer. Når disse er monteret, har 19 af Sterlings 25 fly winglets. De eneste uden er Sterlings ældre Boeing 737-500.

Med winglets på sine resterende -800/900 fly forventer Sterling at spare over ni millioner liter brændstof årligt.



”De indkøbte winglets har en markedsværdi på 100 mio. – men pengene er tjent ind på ca. tre år pga. brændstof-besparelsen,” siger Sterlings kommercielle direktør, Michael T. Hansen, til Take Off.

Monteringen at winglets kræver, at flyene tages ud af produktion en uge.



Sterling har også seks Boeing 737-500, men de er endnu ikke godkendt til at få winglets. ”Men dette arbejder Boeing med og når man er klar, er Sterling klar med en ny investering på noget nær et tre-cifret millionbeløb,” siger Michael T. Hansen.



Som led i bestræbelserne på at være et miljøvenligt flyselskab, kigger Sterling på alle muligheder for at gøre sine fly lettere, så de bruger mindre brændstof – og udleder mindre CO2.

”Vi kigger på alt. Vi har pillet de indbyggede trapper ud af flyene, overvejer lettere tæpper i midtergangen, færre magasiner i stolelommerne, at kun sælge flasker i plastic osv. osv.,” siger Michael T. Hansen.



For også at spare vægt, dropper Sterling at have fly i flere farver. Fra næste forår skal Sterling-flyene kun være røde – dermed spares 50 kg. maling pr. fly.



”Vi overvejer selvfølgelig også at skifte til nyere fly, stadig Boeing 737, som er ca. otte tons lettere end Airbus’ tilsvarende 320-model,” siger Michael T. Hansen.



Boeings winglet-systemer er på over 1.750 fly fra mere end 40 flyselskaber – dog ingen i Danmark, udover Sterling.



HB

Skrevet af