Brændstofpriser presser Stena

Stenas High-speed Sea Service (HSS) katamaraner kan sejle med mere end 65 km/t, mens de traditionelle færger må klare sig med max. 40 km/t. Da katamaranerne blev sat i drift i 1995 blev sejltiden halveret på ruterne mellem England og Irland og fra Harwich til Hook van Holland.

Men fartøjerne blev designet i 80’erne og 90’erne da brændstofprisen var en fjerdedel af den nu gældende pris og katamaranerne bruger dobbelt så meget brændstof som de traditionelle færger og samtidig benytter samme type brændstof som jetfly, der er fire gange så dyrt som normalt færgebrændstof.
 
Stena tog HSS Discovery ud af drift på Nordsøen i januar og reducerede antallet af afgange med søsterskibene Explorer og Voyager på Det irske Hav. Samtidig har rederiet reduceret antallet af måneder, hvor der benyttes HSS fra Fishguard til Rosslare fra otte til mindre end fem.


Discovery ligger på Harland & Wolff værftet i Belfast og venter på en køber, men Stenas CEO  Gunnar Blomdahl siger, at den muligvis aldrig kommer til at sejle med passagerer igen og risikerer at blive hugget op, selv om skibet kan holde i mindst 15 år endnu. Discovery er blot en af 10 high-speed færger til salg i Europa for tiden.

Blomdahl tilføjer, at Stena kan blive tvunget til at tage alle HSS ud af drift, hvis brændstofprisen skulle stige fra de nuværende USD 70 pr. tønde til USD 100.

Skrevet af