I øjeblikket er der undersøgelser i gang af en ny dobbeltsporet jernbane mellem København og Ringsted og af et femte spor mellem København og Høje Tåstrup. Men i følge transportministeren er der ingen grund til at bruge penge på at undersøge løsningen med det femte spor efter aftalen om Femern-broen. Det skriver ing.dk.
Det betyder dog ikke, at undersøgelsen af det femte spor stopper umiddelbart. Folketinget har nemlig vedtaget en lov, der kræver VVM-undersøgelser af begge løsninger, og det forlig kan ministeren ikke bryde. Dog udtrykker Flemming Hansen et forsigtigt håb:
”Det kunne være, at Folketingets partier kom og sagde, at vi skulle kigge på det igen”, siger han i følge ing.dk.
Femern-aftalen betyder, at jernbanen til den kommende bro skal have to spor og være elektrificeret. Derfor er der ingen grund til at undersøge, om der kan klemmes et ekstra spor ind ved siden af de to fjerntogsspor og de to S-togsspor mellem Høje Tåstrup og Hvidovre.
Der har været store diskussioner om en linieføring, der kan sende flere tog fra Hovedstaden og ud i landet. I 1990’erne blev begge linieføringer undersøgt grundigt uden at det ledte til en politisk beslutning. Der er afsat 270 mio. kr. til at lave VVM-høringerne om de to løsninger.