Bagsiden

Amerikansk sikkerhedstjek rammer også de døde



En ganske særlig retssag kommer i det nye år op i Seattle i USA. En kvindelig amerikansk passager sagsøger luftfartsmyndighederne, subsidiært Alaska Air, for ved sikkerhedstjek at have spildt halvdelen af hendes fætters aske. Hun havde urnen med i en forseglet æske i en rygsæk. Ifølge hendes egen beskrivelse klart markeret med, hvad den indeholdt. Den bar også adressen til kapellet i Seattle.



TAT- folkene (sikkerhedsansatte i lufthavnen) blev imidlertid mistænksomme, brød æsken op og forseglede den senere, men da hun nåede frem var indholdet bare spredt ud, selv om boksen var lukket igen med klisterbånd. Passagerens advokat siger, at det hele er så meget desto mere mærkeligt, eftersom der i sikkerhedsfolkenes manual står, at den slags bokse ikke må åbnes.



Alaska Airs talsmand siger, at man har haft mange af den slags transporter, og at det normalt ikke giver nogen problemer.



Erstatningskravet er på ca. èn million danske kroner for psykiske problemer for både passageren og fætterens familie.



Frugtavler og kirke ville spænde ben for Super-Airbus



En frugtavler i det historiske Altes Land sydvest for Hamburg har længe spændt ben for Airbus med risiko for at produktionen af den store

super-Airbus, A380, ville blive forsinket i flere år.



Striden har drejet sig om et areal svarende til fire fodboldbaner ejet af den pågældende frugtavler. Arealet skal bruges til en nødvendig udvidelse af Airbus-værftets landingsbane i Finkenwerder sydvest for Hamburg.



Nu har frugtavleren imidlertid, mod økonomisk kompensation af ukendt størrelse, bøjet sig for udbygningsplanerne, så samlingen af Airbus A380 kan starte i Hamburg. Alternativt skulle samlingen af det nye Airbus-fly ske på flere lokaliteter, bl.a. Toulouse, med store omkostninger til følge.



En kirke ejer et mindre areal inden for den kommende landingsbanes sikkerhedsområde, og kirken vil ikke afstå arealet til Airbus. Det problem kan imidlertid løses med en dispensation fra de normale afstandsregler.



Airbus forventes derfor nu at kunne sende det første Hamburg-byggede Airbus A380 i luften i 2007. Løses problemet med kirken måske allerede i 2006.

Skrevet af