Magtspil om Københavns Lufthavne

I løbet af ugens første dage bliver det afgjort, om mindst 50 pct. af aktionærerne i Københavns Lufthavne har sagt ja til at sælge deres aktier for kurs 2.000 til den australske kapitalfond Macquarie.
Tilbuddet udløb fredag aften, og nu er australierne i gang med at tælle.
Samtidig er det kommet frem, at den danske stat har forsøgt at hindre opkøbet ved at en hemmelig investor, kaldet Oberon, skulle købe aktierne op i lufthavnen, så den sammen med staten havde mere end 50 pct. af aktierne.
Finansministeriet siger, at man ingen interesse har i at ejerstrukturen i Københavns Lufthavne bliver ændret, og planen gik derfor på, at købe så mange aktier, at ingen anden kunne sikre sig kontrol med Københavns Lufthavne.
Baggrunden for, at staten sagde nej til at sælge sine aktier i lufthavnen var, som finansminister Thor Pedersen har forklaret, at australierne ønskede statens hjælp til at malke Københavns Lufthavne for penge og herefter afnotere selskabet fra Fondsbørsen.
(Jyllands-Posten 10.12.05)

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.