Alitalia i konkursbeskyttelse

Der skal nu findes en administrator for Alitalia som taber 15 mio. kr. i døgnet og senest kun har overlevet takket være et nyt statslån på 300 mio. euro, som EU undersøger lovligheden af. Den italienske stat ejer 49 % af Alitalia.



Der skal findes en ny investor med frisk kapital og aftales store nedskæringer med fagforeningerne. Ifølge italiensk presse skal Alitalia af med 7.000 af sine 19.000 medarbejdere og halvere antallet af destinationer.

I marts i år lukkede Alitalia mellem Italien og Skandinavien.



Såvel Air France KLM som Lufthansa har vist interesse i at blive mindretalsaktionær, hvis flere krav opfyldes. Premierminister Silvio Berlusconi kræver, at italienske interesser fortsat skal være største aktionær i Alitalia.



Ifølge BBC skal overskudsgivende flyruter i Europa i en ny virksomhed, der overtages af et konsortium med bl.a. det italienske flyselskab, Air One.



Den ansvarlige for at omstrukturere Alitalia i mindre forretningsenheder, Roberto Colaninno, siger ifølge avisen La Repubblica:

“Med al respekt, så er jeg ikke troldmanden Merlin. Alitalias forretningsgrundlag er finito – det eksisterer simpelthen ikke mere, der er intet tilbage.”

Skrevet af