Sådan kan man blive en hovedstad

I Danmark er det Patentdirektoratet, der godkender varemærket Wonderfull Copenhagen uden at forlange, at nogen skal bevise, at København vitterlig er vidunderlig. Det er afgørende for en varemærkeregistrering under henvisning til varemærkeloven er, at man er først og får titlen beskyttet.



I Sverige har svenskerne, som det vil være læserne her på siden bekendt, indført et nyt slogan “Stockholm – Capital of Scandinavia”, selv om der som bekendt ikke findes en hovedstad i Skandinavien men hele tre, et i hvert af de skandinaviske lande.



Den accepteres ikke af Take Offs læsere. I quick poll i sidste uge stemte 949 læsere, og heraf mente 85 procent, at vi ikke skal acceptere en sådan markedsføring. Kun 139 eller 15 procent mente, at det må svenskerne selv om.



Fra Patentdirektoratet i København siger juridisk konsulent Ulla Riis; “Jeg vil ikke udtale mig om den konkrete sag, blot sige at man ikke kan få noget godkendt varemærke over landegrænserne uden om EU.



Generelt må man ikke vildlede folk, men man må gerne sige, at man har verdens bedste sko. Et varemærke skal få at kunne godkendes indeholde noget meningsfyldt, have en betydning for en varegruppe.”



Den kan svenskerne så tænke lidt over. Ellers som adm. direktør Niels Boserup sagde ved lufthavnstræffet i Bella Center: “Vi er et generøst folk. Lad bare svenskerne kalde sig det, når vi kan sige, at Københavns Lufthavn er “Hub of Scandinavia”. Det er langt vigtigere.”




Skrevet af