Hver fjerde charterkrone bruges ved benzinpumpen

Når flyselskaberne i dag producerer et retursæde fra Danmark til Mallorca for ca. 1.600 kr., udgør udgiften til brændstof ca. 24 %. I 2004 og 2005 var den hhv. 13 og 16 %, oplyser MyTravel Airways.



De stadig højere fuelpriser er årsag til, at MyTravel Airways har “besparelser i brændstofforbruget” som fokusområde i sin netop udkomne Miljøhåndbog 2006.



For femte år i træk er det lykkedes flyselskabet at nedbringe den mængde brændstof, som anvendes til at flyve en passager 100 km. Siden 1999 er fuel-forbruget nedbragt 20 %.



Miljøchef Kim Houmark Hansen, MyTravel Airways: ”I 2001 brugte vi 2,8 liter brændstof på at flytte en passager 100 km. I seneste regnskabsår faldt dette tal til 2,4 liter. I dag bruger vi ca. 49 liter brændstof på at flyve en passager de ca. 2.000 km. fra Danmark til Mallorca. Besparelserne har vi opnået ved bl.a. at optimere flyprocedurer samt navnlig at flyve med forholdsvis nye og miljøvenlige Airbus-fly.”



Et andet fokusområde er affald fra flygæsterne. Siden 2001 er det faldet fra 705 gram pr. gæst til 405 gram i seneste regnskabsår. ”Som et af få flyselskaber i Europa kildesorterer vi affaldet i luften i aluminium, glas og brændbart. I dag genanvender vi 73 % af affaldet. Målet for 2006 er 380 gram affald pr. passager, og at 75 pct. af dette genanvendes eller sendes til forbrænding,” siger Kim Houmark Hansen.



Sidste år havde MyTravel Airways 4.500 flyvninger med en samlet længe på 25 mio. km. – svarende til jorden rundt ca. 625 gange.

Skrevet af