Rejsebureauer skal i gabestok

Rejse-Ankenævnet vil gøre en indsats for at få rejsearrangører, der nægter at betale det fastlagte gebyr på 750 kr. for at få en klage afgjort i nævnet, til at punge ud. Første skridt er at offentliggøre navnene på de bureauer, der nægter at betale, i nævnets kendelser, der bl.a. udsendes til pressen.



Såvel klagerne – som de bureauer, der klages over – skal betale for at få en sag behandlet. Klagerne skal betale 250 kr., og bureauet 750 kr. Men rejsebureauet slipper ikke for at få sagerne afgjort, selv om de ikke betaler gebyret.




Nogle rejsebureauer nægter at betale. I Ankenævnets årsberetning hedder det bl.a.: ”En sådan undladelse er medvirkende til, at nogle bureauer kan køre på frihjul og således lade andre – ansvarsbevidste – bureauer afholde uforholdsmæssigt store udgifter ved Ankenævnets drift, som hele rejsebranchen nyder gavn af.”



I 71% af nævnets kendelser i 2002 fik klagerne helt eller delvis medhold. Nævnet fik 2.758 telefoniske forespørgsler, bl.a. fra rejsende, der spurgte, om der var nogen ide i at indgive en skriftlig klage.




Blandt de mest almindelige klagepunkter er dårlig service i bureauet eller hos guiderne, samt når kunderne får tildelt et andet hotel end det, de havde købt og betalt for.

Skrevet af