Syddanske turistbureauer skælder ud

En ublid hilsen fra Danfoss Universe har skabt vrede på de sønderjyske turistbureauer. Oplevelsesparkens adm. direktør, Charlotte Sahl-Madsen, møder kritik, fordi hun i dagspressen kræver bureauerne lukket og erstattet af nogle få ”professionelle” velkomstcentre.



Foreningen af Turistbureauer i Region Syddanmark (TRS) tager i pressemeddelelse stærkt afstand fra direktørens tankegang og mener, at den kun kan bunde i mangelfuldt kendskab til turisterhvervets arbejde.



Charlotte Sahl-Madsen, formand turismegruppen i Sønderjyllands Udviklingsråd, skrev i et avisindlæg: ”Dansk turisme kører på rutinerne – og det koster.”

Hun ønsker, at kommunerne kvitter tilskuddene til de små turistkontorer for i stedet at samle kræfterne om velkomstcentre med moderne informations-teknologi, webcam og information om kødannelser ved seværdigheder.



TRS-formand Lene-Marianne Stougaard Nielsen, Faaborg, betegner Danfoss-direktørens idéer som urealistiske:



”Jeg ved ikke, hvad der foregår i Danfoss-direktørens univers. Vi er med dannelsen af TRS med ca. 30 medlemsbureauer på forkant med kommunalreformen, så vi ved dens ikrafttrædelse fra nytår kan optræde som én stærk kæde i den nye region. Jeg er uforstående over for kritikken, som må bunde i manglende indsigt i de lokale foreningers store arbejde.”



Turistchefernes hovedsynspunkt er, at bureauernes nærhed er afgørende for turistmodtagelsen og at den rolle gør bureauerne til vigtige medspillere i lokal/regional udvikling, erhvervsmæssigt, kulturelt.



Bureauerne fungerer som servicecentre og løser opgaver for hoteller, restaurationer, udlejere og campingpladser, men f. eks. også seværdigheder, museer, musik, teater og andre ting som skaber mangfoldigheden, hedder det.



Lene-Marianne Stougaard Nielsen stiller sig også uforstående over for, at ”det koster at køre på rutinerne”:



”Jeg har svært ved at se, hvad det koster, når turistomsætningen stiger. Vel trækker vi på rutinerne, for det ville være tåbeligt ikke at drage nytte af dem. Men vi tænker og realiserer altså også nyt på tværgående niveau,” siger Lene-Marianne Stougaard Nielsen og tilføjer:



”Når Charlotte Sahl-Madsen mener, at turisterne vil køre 50-75 km ekstra for at få turistinformation og web-service, har hun ikke fattet vigtigheden af, at vi hele tiden skal sørge for at være nærværende, hvor turisterne er. Sådan hjælper vi dem bedst – og sådan sikrer vi, at de vender tilbage til destinationerne.”

Skrevet af