Erhvervsrejsebureauer skal servicere virksomheder bedre

Mange af landets største private firmaer og offentlige virksomheder har egne rejseafdelinger, der typisk
assisteres af et stort erhvervsrejsebureau, som blandt meget andet kan udskive flybilletterne. Hos virksomhederne stiller man visse krav til erhvervsrejsebureauerne – f.eks. skal rejsebureauerne være sparringspartnere, der kan andet og mere end blot at printe billetter.
Derudover er man i mange virksomheder efterhånden godt og grundigt trætte af, at rejsebureauerne skifter personale særdeles ofte. Troværdigheden falder, når en sælger det ene år lovpriser sit selskabs produkter til skyerne, men året efter sidder han bag skranken hos konkurrenten.

”Det er vigtigt med et rejse­bureau, som tænker globalt, fremadrettet og gerne med samme værdisæt som os. Bureauet skal have veluddannede medarbejdere, være orienteret om udviklingen i markedet og med på beatet,” siger travel manager hos Grundfos, Nomi Kustosz Schottert. 

En af de største udfordringer er, at erhvervsrejsebureauerne bliver større og større. Det giver fordele med synergier, men deres tilpasningsevne over for en ny kunde kan blive reduceret. Rejsebureauerne skal tilpasse sig kundernes forskellige behov, rejsemønstre, rejsepolitik osv. og være gode til opfølgning og til at skabe gode relationer til kunden.
”Men det karakteriserer til dels erhvervsrejsebureauerne, at det bliver sværere med personlige relationer. Nogle af medarbejderne nærmest cykler rundt mellem de store erhvervsrejsebureauer. Der er lidt Tordenskjolds soldater over det. De spiller førsteviolinen i ét bureau, så i et andet. For mig er det vigtigt ikke at tale med en ny medarbejder hos bureauet hvert kvartal. Jeg vil fornemme, at de er på en god arbejdsplads med fokus på medarbejderne. Dermed smiler og yder medarbejderne mere,” siger Lars Engmose, der er Manager for Travel & Travel Security hos Haldor Topsøe.

(Berlingske Tidende, d. 1. oktober, 2007)

Skrevet af