Anklager lufthavnsbutik for bondefangeri





Vil man som rejsende spare penge når der skal veksles er det en god ide at gå uden om de tre butikker, italienske Forexchange har åbnet i Københavns Lufthavn.



Forexchange kræver både ekspeditionsgebyr på 30 kr. og et servicegebyr på hele 14,9 pct. af det fulde beløb, som skal veksles.



Problemet er, at kunderne på forhånd ofte ikke er klar over, at de kommer til at betale en overpris på adskillige hundrede eller måske tusinde kroner sammenlignet med vekselpriserne i andre bureauer og banker.



Forexchanges skiltning med gebyret er mangelfuld, og ofte opdager kunderne først, at de er blevet opkrævet det enorme gebyr, når de befinder sig langt væk fra lufthavnen, skriver Jyllands-Postens erhvervshjemmeside epn.dk



Sammen med sin kæreste købte 20-årige Carl Andersen forleden 400 euro hos Forexchange. Først da betalingen var gennemført, gik det op for parret, at bureauet havde lagt ca. 500 kr. oven i prisen i ”ekstragebyr.” Parret forsøgte at få handlen annulleret, men det nægtede Exchanges personale.



Hos Københavns Lufthavn oplyser kommerciel direktør Henrik Busch, at lufthavnen ikke blander sig i, hvordan en samarbejdspartner driver forretning, blot reglerne overholdes. Men han indrømmer, at lufthavnen får klager over Forexchange og er opmærksom på problemerne.



Lufthavnsledelsen har flere gange indskærpet over for bureauet, at danske skiltningsregler skal overholdes, ligesom lufthavnen jævnligt tjekker, at Forexchange via skilte oplyser kunderne om det store gebyr.



Og i en mail til en utilfreds kunde, erkender lufthavnen, at skiltningen med servicegebyret skal forbedres væsentligt: ”Vi vil som lufthavn ikke acceptere en vildledning af vores passagerer,” hed det i mailen.


Skrevet af