Københavns Lufthavn får nye lufthavne

Det bulgarske transportministerium har valgt Københavns Lufthavn til at drive to lufthavne ved Sortehavet.



Den 35-årige kontrakt omfatter de to lufthavne i Varna og Bourgas. Den bulgarske transportminister forventer at der investeres over en milliard danske kroner, 150 mio. Euro, i de to lufthavne.



Bulgarien håber på flere turister til sine feriesteder ved Sortehavet, navnlig hvis landet kommer med i EU. De to lufthavne, som ligger 130 kilometer fra hinanden, har i dag 2,8 mio. årlige passagerer.



”Vores erfaringer med drift af lufthavne i turistområder i Mexico og Kina er en god ballast i forbindelse med udvikling af de to bulgarske lufthavne, der begge har et stort vækstpotentiale,” siger vice president Rasmus Christiansen, CPH International, Københavns Lufthavns internationale afdeling.



”Vi ser frem til de afsluttende forhandlinger, og håber at kunne underskrive en endelig aftale i maj, således at en overtagelse kan finde sted allerede denne sommer.”



Lufthavnen i Bourgas havde 1,4 millioner passagerer i 2004 – en vækst på 30 procent i forhold til året før, mens lufthavnen i Varna havde 1,3 millioner passagerer i 2004 – 14% flere end året før.



Passagertallet ventes at vokse yderligere i de kommende år, primært på grund af flere charterpassagerer.



Den bulgarske sortehavskyst er et af de hurtigst voksende turistområder i Europa. Det er fortrinsvis tyskere, englændere og skandinaver, der rejser til området, men russere vender i stærkt stigende antal tilbage til Østeuropas ”Costa del Sol”.



I de seneste år er der sket en omfattende udbygning og modernisering af hotelkapaciteten i området, og denne udvikling ventes at fortsætte i de kommende år, blandt andet som følge af et lavt prisniveau.



Varna er med 340.000 indbyggere landets tredjestørste by og den hurtigst voksende i Bulgarien, mens Bourgas med 200.000 indbyggere er landets fjerdestørste by.



Generelt er de to lufthavnes faciliteter og materiel i god stand, men enten for småt eller umoderne, og der er behov for udbygninger og gennemgående renoveringer i de nærmeste år. Baner og rulleveje er i relativ god stand.



Både i Varna og Bourgas står lufthavnen selv for de fleste aktiviteter, og der er omkring 600 ansatte hvert sted. Begge lufthavne har et uudnyttet potentiale inden for butikker, restauranter og andre kommercielle aktiviteter.



I forvejen driver Københavns Lufthavn lufthavne i England (Newcastle), Kina og Mexico.

Skrevet af