Statens Luftfartsvæsen ansætter jurist til passagerklager

Statens Luftfartsvæsen har fra i dag ansat en jurist, som skal varetage behandlingen af de omstridte klagesager, der er blevet rejst over for flyselskaber i løbet af de seneste fire måneder. Indtil nu har de i alt 70 klager samlet støv i Transport- og energiministeriet, hvilket har medført kritik i en række medier.
Klagesagerne er rejst i kølvandet på en ny lovgivning, som trådte i kraft i februar. Den giver flyrejsende ret til kompensation ved enten forsinkelser eller overbooking. Den rejsende kan klage til flyselskabet, hvis vedkommende ikke tilbydes kompensation, men afvises klagen, træder Statens Luftfartsvæsen – og fra i dag – den nyansatte jurist til.
Adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, mener, at én jurist næppe kan klare den arbejdsbyrde alene. ”Umiddelbart lyder det som meget lidt med én person til den store opgave, som venter. Jeg går nemlig ud fra, at antallet af klager vil stige henover den travle sommerperiode,” siger Lars Thykier.
(Jyllands-Posten, 21/6)

Skrevet af