Maersk på vej til salg af Martinair


A.P. Møller Maersk koncernen er tæt på at skille sig af med sin sidste rest af kommerciel passagertrafik. Da rederikoncernen i sin tid opkøbte konkurrenten P & O Nedlloyd fulgte 50 % af flyselskabet Martinair med. Denne ejerandel søger Maersk Air nu igen at sælge til ejeren af de resterende 50 %, Air France KLM.

Imidlertid har EU-kommissionen før spændt ben for en handel med KLM, fordi kommissionen mener, at selskabet dermed får en for dominerende stilling på det hollandske marked. EU overvejer for øjeblikket, om man skal fastholde denne holdning.

Også andre flyselskaber har vist interesse for Martinair, men kun under forudsætning af, at de kan købe såvel Maersk- som KLM-aktieposterne. Og en talsmand fra Air France KLM sagde forleden, at det fransk-hollandske selskab ikke var interesserede i at skille sig af med sine 50 %.

Skrevet af

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.