Nye kontrakter og organisation hos Worldspan

Ny kunde er bla. det spanske lavprisselskab Air Madrid, som nu er en del af Worldspans Global Distribution System (GDS), E-pricing, der giver rejsebureauer og booking-hjemmesider adgang til online-søgning blandt millioner af priser samt alternative rejseruter. Dermed bliver det muligt for rejsebureauer, der også bruger Worldspans GDS, at give kunderne direkte adgang til Air Madrids priser og ruter.

Air Madrid blev etableret i 2004 og har ruter fra Madrid til Panama, Costa Rica, Ecuador, Colombia, Peru og Argentina. Også KLM samt Czech Airlines i Italien og Finnair i Italien har skrevet kontrakt med Worldspan. Selskabet leverer nu systemer til 30 luftfartsselskaber i Italien.

Worldspan har desuden fornyet aftalen med den norske booking-side restplass.no. Direktør Jason Eckhoff fra restplass.no siger, at Worldspans GDS-system gør det muligt at konstruere hjemmesiden, så den er letforståelig for kunden, og gør det muligt for restplass.no at udvikle sig.

Vicepræsident i Worldspan Graham Nichols siger, at den hurtige vækst i internetkøb af rejser har haft en voldsom effekt på kundernes forventninger til søgning og køb af rejser. Det betyder, at der er store krav til alle rejsebureauer, luftfartselskaber og hjemmesider om at være konkurrencedygtige ved at tilbyde sammenlignelige priser på rejser og køb af rejsen online, mener Graham Nichols.

I foråret vil Worldspan udbrede systemet i Storbritannien, og det er målet, at selskabets GDS-system er udbredt i hele Europa i midten af 2006. Som et led i ambitionerne har selskabet ændret organisationen, så en ny kommerciel enhed samler de tre funktioner, Worldwide Travel Distribution, Corporate Planning & Development, og E-commerce. Leder bliver Ninan Chacko, der er forfremmet fra egne rækker. På verdensplan forsyner Worldspan omkring 800 rejseudbydere med it-systemer.

Skrevet af