Færre til Australien – Mary-effekt er væk

Sådan siger Rodney Harrex, general manager UK/Europa, London til Stand By på ATE rejsemessen i Brisbane i Australien.

”I begyndelsen havde Mary en påvirkning på, hvor mange danskere der tog til Australien som turister. Sådan er det ikke mere. Nu er Mary en del af Danmark. Jeg tror ikke hun opfattes så meget som en udlænding fra Australien mere. Faktisk er jeg forbavset over, at Mary-effekten ikke har været større”, siger Rodney Harrex.

I 2004 besøgte 20.500 danskere Australien, en fremgang på 8% i forhold til 2003. I 2005 steg tallet 10% til 22.600. Men i 2006 steg tallet kun en procent til 22.900 besøgende. De første tre måneder er tallet dog gået 4% op. De mest populære måneder for danskere at besøge Australien er december og januar måned.

Et sted har Mary-effekten dog haft stor virkning, nemlig i hendes hjemsted Tasmanien. I 2005 besøgte 500 danskere Tasmanien, men tallet steg til hele 1.900 i 2006. Procentvis den største stigning for noget land i Tasmanien. I alt besøgte 112.000 internationale turister Tasmanien i 2006.

”Danmark er et så lille et marked, at vi ikke har gjort noget særligt. Det må være Mary-effekten der har gjort, at flere danskere besøger Tasmanien. Vi håber det vil fortsætte”, siger Ruth Dowty, turistchef for Tasmanien til Stand By.

Skrevet af